you're not lost, you found us

find more of us at www.inspired2inspire.nl

25 april 2007

Op zoek naar jezelf (3)

Iedereen, iedereen heeft ooit wel eens een lijstje gemaakt van dingen die je in je leven mee wilt maken. Een “to-do-lijstje” voor het leven. Ik hoop dat jij dit lijstje ergens bewaard hebt, want dan raad ik je aan het eens te zoeken: dat maakt je zeker weten gelukkig.

In dit stukje ga ik schrijven over gewaagde doelen. Een gewaagd doel geeft antwoord op de vraag “wat ga ik doen terwijl ik op weg ben naar mijn hoger doel?” Als je de tocht naar je hoger doel (je levensdoel) als een pad ziet, dan zijn de gewaagde doelen de dingen die je doet terwijl je het pad afloopt. Meestal helpen de gewaagde doelen je om uiteindelijk je hoger doel te bereiken, maar ze kunnen ook puur voor de leuk zijn. In zo’n geval geven je gewaagde doelen je energie om door te gaan naar je hoger doel.

De term “gewaagd doel” legt precies uit wat er mee bedoeld wordt. Enerzijds is het een doel, iets met een doelstelling die je wel of niet kunt halen. Anderzijds is het gewaagd, oftewel ambitieus, onverwacht, moeilijk... in ieder geval niet iets waar je volgende week zondag al mee klaar kunt zijn. Gewaagde doelen moeten je uitdagen alles uit jezelf te halen om over een bepaalde periode (ik kies 15 jaar) te kunnen zeggen: goed zo.

Genoeg theorie, voorbeelden! Mijn gewaagde doelen voor de komende 15 jaar zijn voorlopig:

1. Alle 6 grote marathons van de wereld lopen.
2. Een boek schrijven dat enkele mensen inspireert en ontroert.
3. Vloeiend vier talen spreken.
4. Een reis rond de wereld maken.
5. In staat zijn me muzikaal en artistiek te uiten.
6. Nieuw leven op aarde brengen.

Zoals je kunt zien zijn nog niet alle gewaagde doelen even concreet. Ook dragen niet alle doelen even duidelijk direct bij aan mijn eigen hogere doel (mijn brood verdienen door mensen gelukkig te maken en ze te laten groeien als het even tegenzit). Toch vind ik dit goede gewaagde doelen, omdat ik over 15 jaar heel trots zou zijn als ik dit zou bereiken. Het zou me als persoon laten groeien en de film van mijn leven meer de moeite waard maken.


Ik ben benieuwd naar jullie gewaagde doelen. Een leuke tip om inspiratie op te doen voor gewaagde (en minder gewaagde) doelen vind ik de website 43things.com. Daar kun je een kijkje nemen naar doelen die anderen zich stellen. Erg interessant!

Blijf groeien! Jasper, i2i

Dit is de derde post in een serie. Hier kun je de eerste en tweede post lezen.

5 reacties:

Blogger Kev zei...

Hey Jasper, hoe wilde jij nieuw leven op aarde brengen? Jij bent toch geen bioloog of medisch wetenschapper? ;)

Wat is jouw idee achter dat stukje tekst?

11:53 a.m.

 
Blogger ABC zei...

eigenlijk gewoon zoals het er staat: nieuw leven. Omdat ik inderdaad geen kaas gegeten heb van de medische wereld, bedoel ik daarmee gewoon kleine, lieve kids;)

1:53 p.m.

 
Blogger Kev zei...

Hmz... wellicht dat het in mijn 'aard' zit, maar daar had ik dus even niet aan gedacht ;)

1:35 a.m.

 
Blogger ABC zei...

Wat grappig! Ik had weer nooit gedacht dat dit niet voor iedereen logisch was, maar nu je het zegt snap ik dat helemaal. Wat is het toch leuk dat mensen zo verschillend en toch hetzelfde kunnen zijn!

1:52 p.m.

 
Blogger Kev zei...

Hehe ja inderdaad. Ik voelde me ook wel eventjes een beetje stom toen je mij de uitleg gaf :)

1:21 a.m.

 

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage