you're not lost, you found us

find more of us at www.inspired2inspire.nl

10 juli 2007

Geef mensen een stem

Vorige week kreeg ik een heel mooi mailtje van mijn collega Jeroen. "Wat neem je mee naar Tanzania?" vroeg hij. "Waarom neem je niet miljoenen mobiele telefoons mee met voorgeprogrammeerd de nummers van mensen in Nederland, zodat ze direct kunnen vertellen wat de situatie is?" Hij gaf meer voorbeelden (filmpjes op YouTube van de mensen zelf, podcasts) en zijn gedachtengang zie ik wel zitten. Als iedereen een stem heeft (en deze ook laat horen) dan kan er ook echt naar iedereen geluisterd worden.


Nu wordt er nog heel veel over mensen gepraat, alsof de 'arme', 'zielige' mensen niet voor zichzelf op kunnen komen. Verschrikkelijk! Met alle nieuwe communicatiemiddelen komt hier gelukkig (hopelijk) snel een eind aan. Eén van de voorbeelden hiervan is Alive in Baghdad, waar je iedere week een video uit Irak kunt zien die de andere kant van de zaak belicht. Zo staat er bijvoorbeeld een heel interessante video over de problemen op een meisjesschool.

Geef mij maar deze geluiden. Ik ga in Tanzania zeker proberen hier een bijdrage aan te leveren. Ik hou jullie op de hoogte!

Jasper, i2i

2 reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Naast een stem hebben mensen in ontwikkelingslanden er ook behoefte aan om sereius genomen te worden als handelspartner door fiar trade.
Fair trade is namelijk een gelijkwaardige manier van omgaan met boeren in ontwikkelingslanden: zij leveren een kwalitatief goed en milieuvriendelijk grpeoduceerd product en ze krijgen een eerlijke prijs, waarmee ze ook de dokter en het schoolgeld van hun kinderen kunnen betalen. Hierdoor kunnen de boeren zichzelf uit hun armoede halen. Gelukkig verkopen steeds meer supermarkten fair trade chocola, thee, bananen, vruchtensap,koffie, chocola etc.

11:55 a.m.

 
Anonymous Anoniem zei...

En omdat Fair Trade inderdaad erg belangrijk is, heb ik in mijn eigen akkoord van Schokland onder andere gezet dat ik vanaf nu vaker Fair Trade alternatieven zal aanschaffen. Als iedereen één product per week zou kopen, dan zou dat al bergen schelen!

3:09 p.m.

 

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage