you're not lost, you found us

find more of us at www.inspired2inspire.nl

13 mei 2007

Op zoek naar jezelf (4)

De afgelopen weken alleen heb ik vele malen jonge mensen horen zeggen "ik weet niet wat ik wil met mijn leven, ik weet het niet." Mijn reactie is dan meestal de vraag "ben je nu gelukkig?" of "wat zou je echt gelukkig maken?" Ik heb het gevoel dat voor veel mensen dit de eerste keer in lange tijd is dat hen dit gevraagd wordt. Raar, voor misschien wel de belangrijkste vraag die er is.

"Life is bittersweet, filled with both joy and pain. Happiness is, however, a state of mind and a choice that is directed by the mind's eye." (uit het boek Hostage at the Table).

Je kunt er voor kiezen gelukkig te zijn, door bewust te zijn van wie je bent en waar je heen gaat. Ik de eerste drie posts uit deze serie heb ik geprobeerd uit te leggen hoe ik antwoord heb gegeven op deze vragen. Het zijn geen makkelijke vragen, maar er wordt tegenwoordig zo enorm veel over geschreven, dat hulp nooit ver weg is.

Een belangrijke slotgedachte die ik mee wil geven, is dat de zoektocht naar jezelf ook op zichzelf leuk moet zijn. Je kunt niet 15 jaar hard werken om een doel te bereiken, terwijl je de weg ernaartoe niet leuk vindt. Paul Graham geeft in zijn essay How to do what you love hier een krachtig voorbeeld van:

"(...) what leads people to try to write novels, for example. They like reading novels. They notice that people who write them win Nobel prizes. What could be more wonderful, they think, than to be a novelist? But liking the idea of being a novelist is not enough; you have to like the actual work of novel-writing if you're going to be good at it; you have to like making up elaborate lies."

Geniet van de zoektocht naar jezelf, beleef deze in alle mooie en minder mooie momenten en haal je energie uit zoeken naar jezelf. Geluk is een keuze en haal je niet uit een doel, maar uit de dingen die om je heen gebeuren. Iedereen kan dit en uiteindelijk is het makkelijker (en geeft het meer voldoening) dan gewoon de makkelijkste weg kiezen in het leven.

Ik zal de komende maanden blijven schrijven, denken en motiveren op dit gebied, maar achter de schermen. Over een tijdje (een half jaar, een jaar?) kun je hier de uitkomsten van dat projectje vinden. Tot die tijd gaan we weer even over op de "lichere onderwerpen".

Geniet ervan, Jasper, i2i.

Dit was de vierde en laatste post uit de serie "op zoek naar jezelf". Lees hier de eerste, tweede en derde post.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage