you're not lost, you found us

find more of us at www.inspired2inspire.nl

27 maart 2007

inspirado om te inspirieren

Voor een Nederlander spreek ik niet uitzonderlijk veel talen, eerlijk gezegd interesseerde het me niet zo om te kunnen praten met mensen uit andere landen in hun eigen taal. "Iedereen spreekt tegenwoordig toch Engels?"

vreemde talen
Godzijdank nam ik vorig jaar de tijd om in Barcelona toch een paar woordjes Spaans te leren. Leuk, chevere. Nu na een jaar en twee maanden red ik me redelijk tot goed in deze taal en het wordt me steeds duidelijker dat het wel degelijk voordelen heeft om mensen in hun eigen taal aan te kunnen spreken. Puur toevallig heeft mijn werkgever een kantoortje in Spanje en vorige week kwam één van de mensen van daar een weekje hier in Nederland werken.

We raakten aan de praat en het bleek dat ze sinds kort werkt aan een weblog over visieontwikkeling. Omdat ze hier in Spanje nog helemaal niet ver mee zijn, leest het als "visie voor dummies" en dat is al interessant, maar omdat ik ook Spaans spreek kan ik haar ook helpen met het verbeteren van de blog. Leuk, paja! En: daaroverheen sprak ik vandaag een andere collega van haar (helemaal enthousiast dat ik Spaans sprak) en nu mag ik in september daar sowieso gaan solliciteren;)

Leuk, leuk, leuk. Met mensen in hun eigen taal praten toont interesse, toont respect. Op de één of andere manier heb je meteen een streepje voor, al kun je maar "hallo" zeggen. Ik hoop in steeds meer talen te kunnen genieten van alle kansen die je krijgt als je mee kunt praten in de lokale taal, dus als iemand nog een "hallo" en "hoe gaat het" in het buitenlands kent, laat het me weten. Bedankt alvast!

Jasper, i2i

4 reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Ik zou graag beter Portugees leren spreken, want verder dan ongeveer de "hoi", ola, "goedendag", bom dia, en "dankjewel", obrigada, kom ik helaas nog niet. Maar het is al wat! :D

12:58 a.m.

 
Blogger Unknown zei...

Er zwerven heel veel lijstjes met "Hallo in allerlei talen" rond op het web. Dit is er een: http://www.elite.net/~runner/jennifers/hello.htm
Ik snap overigens dat je het gewoon aan mensen vraagt, want misschien ontlok je ze nog een goed gesprek :)

En Roos, deze is misschien ook wat voor jou: "Oi gatinha/beleza, tudo bem?" (maar dat is wellicht Braziliaans Portugees).

8:47 p.m.

 
Anonymous Anoniem zei...

Die begrijp ik wel :) Het zou kunnen dat het Braziliaans Portugees is.. Dat onderscheid kan ik dan weer net niet maken!

Ik weet nog eens in Portugal.. M'n moeder kan een redelijk woord Portugees en spreekt dat dan ook zoveel mogelijk als we daar zijn (mede om te oefenen). Maar ergens, waar we altijd 's avonds wat gingen drinken, bleef een ober stug Engels terug praten. M'n moeder kreeg het idee niet serieus genomen te worden, maar wat bleek? Hij deed het ook om te oefenen (Engels dan, dus) :)

Dat even tussendoor ;)

9:27 p.m.

 
Blogger ABC zei...

Erwin, zo praat je niet tegen Roos!

11:06 p.m.

 

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage