you're not lost, you found us

find more of us at www.inspired2inspire.nl

25 maart 2007

Samen bereik je meer, echt

Enigszins trots ben ik wel op het succes van het Jeugdkabinet. Er gaat geen dag voorbij zonder telefoontjes of mailtjes van leuke initiatieven die iets met de jonge politici willen doen. Vrijdag mocht ik bijvoorbeeld langs Kidsweek - de krant voor jong Nederland - om te kijken 'wat we voor elkaar kunnen betekenen'.

De ministers van het Jeugdkabinet en minister Rouvoet
Super interessant natuurlijk. Alleen blijkt steeds weer dat deze gevestigde orde een beetje bang is voor ons splinternieuwe initiatief. In plaats van te kijken hoe we samen de krachten kunnen bundelen om bij te dragen aan de groei van Nederland, komt er kritiek op onze werkwijze, wordt er van ons verwacht dat we ons aanpassen aan hen, omdat zij al langer bestaan en wij nieuw zijn. Niet dus.

Sinds een maand werk ik voor Visie21 en daar gaan dingen niet zoals ze al jaren gaan. Wij veranderen Nederland op onze eigen manier. Niet door op hoog niveau te praten en te praten, maar door met Nederlanders zelf hard aan de slag te gaan. Wij zijn niet bang om de overheid, het bedrijfsleven of andere bobo's een ongemakkelijk gevoel te geven, omdat we werken voor de belangrijkste doelgroep mogelijk: iedereen.

De gevestigde orde (zoals Kidsweek, Coolpolitics, de Nationale Jeugdraad) vindt dat maar niets. Ze willen hun belangen verdedigen en daarom houden ze ons liever op afstand. Samenwerken? Alleen als we ons aanpassen aan hun structuren. Dat gaat dus niet gebeuren, want juist met onze verschillen kunnen we meer bereiken. Wij geloven hierin, dat we met z'n allen samen veel kunnen bereiken. Daarom nodig ik iedereen met een idee om Nederland beter te maken uit om dat aan mij te vertellen. Onze standaardreactie is "ja" en we doen het op jouw manier, met onze hulp.

De komende weken zal ik hier regelmatig schrijven over de dingen waar we met Visie21 mee bezig zijn en hopelijk kan ik je hierdoor inspireren zelf ook met ideeën te komen. Ik hoop dat wij er samen wel iets moois van kunnen maken, op onze (onze en jouw) manier.

Tot snel,
Jasper, i2i

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage