you're not lost, you found us

find more of us at www.inspired2inspire.nl

07 november 2006

21 minuten geluk

Afgelopen vrijdag zijn de eerste uitkomsten gepresenteerd van het grootste bevolkingsonderzoek in Nederland tot nu toe: 21minuten.nl. De uitkomsten zijn te lezen in een dik rapport.

21minuten.nl
Wat mij vooral opvalt, is dat Nederlanders over het algemeen minder gelukkig geworden zijn. Slechts twee derde van de Nederlanders geeft aan gelukkig te zijn en dit geluk lijkt vooral samen te hangen met financiën (pagina 15, onderaan). Van de werklozen is slechts 37% gelukkig, terwijl van de groep die 2000 eurootjes of meer per maand bijgeschreven krijgt zo'n 69% gelukkig is. Zelf concludeer ik hieruit dat Nederlanders geld nog steeds verwarren met geluk.

Zelf heb ik nauwelijks geld. Zo weinig, dat ik betwijfel of ik naar mijn vriendinnetje ga kunnen reizen, die in Lima woont. Toch heb ik op de vraag over geluk in het onderzoek mezelf de maximale score gegeven. Waarom? Omdat er zoveel meer is dan geld en ik in mijn kleertjes van vorig jaar nog net zulke leuke gesprekken en ontmoetingen heb, als toen ze net nieuw waren.

Geloof jij ook, dat geld en geluk niet persé samenhangen? Voor het project Visie 21 - waar ik al eerder over schreef - zijn mensen zoals jij nodig: mensen die willen helpen om in 2021 Nederland het hoogste bruto nationaal geluk (BNG) van de wereld te laten hebben. Dan moeten we verder denken dan geld; denk je mee?

Jasper, i2i

4 reacties:

Blogger janwillem zei...

Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

12:59 a.m.

 
Blogger janwillem zei...

Dat is een heel mooie gedachte.

Geluk speelt niet alleen een rol in het nastreven van geluk, maar is ook een mooi bijverschijnsel dat zich voordoet na leuke gebeurtenissen. Zei Aristoteles al.

Toch zou ik willen opteren voor NNG (Netto Nationaal Geluk). Tussen bruto en netto zit in de westerse wereld het verschil 'tera' dat veelal qua -variabele!- omvang wordt bepaald door een overheid die in diezelfde westerse wereld lang niet altijd geluk nastreeft.

In Bhutan, met haar prachtige natuur (onlangs nog foto's van de overburen gezien) en uiterst voorzichtige overheid is dat verschil zeker kleiner dan hier!

1:13 a.m.

 
Blogger ABC zei...

Dat vind ik een leuke gedachte, NNG. Misschien zou het ook niet gek zijn als we als Nederlanders samen zo gelukkig zijn, dat de overheid een deel van dit geluk kan hebben. Een gelukkige overheid is denk ik in het belang van ons allen!

Bovendien zouden we dan 0,8% (of meer!) van ons BNG kunnen overmaken naar andere landen, zoals nu met onze ontwikkelingscentjes: "gelukssamenwerking". Daar ga ik eens over nadenken

5:43 p.m.

 
Blogger ABC zei...

hé! "gelukssamenwerking" is een woord waar Word niet over flipt en dat nog helemaal niet te vinden is met Google! (check hier) Een nieuw begrip is geboren!

5:46 p.m.

 

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage