you're not lost, you found us

find more of us at www.inspired2inspire.nl

24 november 2006

Reflectie en introspectie

Acht maanden geleden schreef ik dat het karretje van mijn leven ontspoord was - en zo voelt het nog steeds. Zo veel ervaringen in zo weinig tijd: het is tijd om eens aan de rem te trekken voor ik waardevolle herinneringen kwijt raak en beginnende vriendschappen verlies. Nu de dagen weer korter geworden zijn en half Nederland lijdt aan de bekende herfstdepressie, is het dan ook hét moment om eens terug te kijken.

Introspectie, kijk 10 minuten (by Pierre Pouliquin)
Ik vind het heel belangrijk om te reflecteren op wat ik gedaan heb en goed naar mezelf te kijken - mezelf te evalueren - om daar voor de toekomst lessen uit te trekken. Ik geloof dat reflectie en introspectie iemand sterker kunnen maken; een 'beter' persoon. Volgens de Straight Edge filosofie is de eerste stap naar een betere wereld het verbeteren van jezelf. Reflectie en introspectie kunnen hierbij helpen.

Omdat ik weinig zin heb om Aristoteles, Plato of Kant weer te lezen en volgens hun strenge methoden mezelf systematisch aan een onderzoek te onderwerpen, ben ik op zoek naar alternatieve en actieve manieren om te reflecteren. Als iemand me daarbij tips kan geven, dan weet ik zeker dat ik daar over een tijdje erg gelukkig mee ben. Help jij me mijn karretje weer terug te zetten op de rails?

Jasper, i2i

3 reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Objectiveren, rationaliseren en relativeren helpen mij daar ook altijd wel bij. Ik kom even naast je zitten, zoek eerst de rails terug en zet daarna het karretje erop. Houvanje!

6:21 p.m.

 
Anonymous Anoniem zei...

Iedere dag is nieuw en ook wij zijn telkens weer nieuw. Soms moet je oude karretjes afdanken om er nieuwe voor in de plaats te vinden, die nog soepeler rijden bovendien. Soms is het beter om de rails de rails te laten en een pad te volgen met zand onder je voeten. Alles van waarde is weerloos en wie weerloos is vindt waarde. Kijk daar zit een vogel, Kijk daar loopt een mens. Kijk daar gaat jouw wens al meteen in vervulling!

10:00 p.m.

 
Blogger ABC zei...

Dat klinkt als leven als een jong katje in een weiland vol bloemen en beestjes... een mooie gedachte, bedankt:)

10:50 p.m.

 

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage