Klein Duimpje, MEN & PR Watch
Hivos is een Nederlandse NGO die een bijdrage wil leveren aan een vrije, eerlijke en duurzame wereld. "Geen grenzen aan mensen" is hun slogan die je op veel manieren uit kunt leggen. Hivos is ook - denk ik - de Nederlandse marktleider "anticampagnes"; om hun idealen onder de aandacht te brengen, zijn ze niet bang om creatieve campagnes te voeren.
Ongeveer een jaar geleden heeft Hivos bijvoorbeeld Kinderuitzendbureau Klein Duimpje opgericht om Nederlandse kinderen aan het werk te krijgen, net als leeftijdsgenoten in veel ontwikkelingslanden. Deze verkiezingen doet Hivos ook mee met de partij Maatschappelijk Evenwicht Nederland (MEN), een partij die inspeelt op de gedachten die nog bij veel Nederlanders leven. Het partijprogramma laat duidelijk de stem van veel mensen in Nederland en de wereld horen.
In het boek Slick schrijft Daniel Price over de wereld van smerige marketing. In dit boek geeft hij voorbeelden van wat hij in zijn werk tegenkomt aan anticampagnes, nepnieuws en leugens die bedoeld zijn om de aandacht op of van een bepaald onderwerp te krijgen. Het Center for Media and Democracy, waar Price ook voor werkt, zoekt dagelijks in het nieuws naar initiatieven als Klein Duimpje en MEN, maar dan minder duidelijk en vaak met veel slechtere bedoelingen. De tips op hun website laten je anders naar het nieuws kijken en inspireren erg om je idealen eens op een andere manier onder de aandacht te brengen.
Jasper, i2i
0 reacties:
Een reactie posten
Aanmelden bij Reacties posten [Atom]
<< Homepage