you're not lost, you found us

find more of us at www.inspired2inspire.nl

09 november 2006

Kanaalstraat, Utrecht

Als ik door mijn straat loop, dan wil ik altijd foto's maken. Er gebeurt zoveel; het is er zo 'gezellig'. Mijn straat is de Kanaalstraat in Utrecht. Samen met bijvoorbeeld de Reguliersdwarsstraat en de Kalverstraat is mijn straat één van de weinige straten die op Wikipedia staat. Mijn straat is een bekende straat; geen Utrechter kent 'm niet. Mijn straat is ook een inspirerende straat, waar iedereen eens een rondje zou moeten lopen om te zien hoe succesvol multicultureel Nederland kan zijn of om de lekkerste shaorma te eten.

De Kanaalstraat van boven, met Google Earth.
Het is moeilijk mijn straat in een paar woorden te omschrijven. De chaos gaat het voorstellingsvermogen te boven. Denk aan Chinatown in New York of de Main Bazaar in New Delhi, maar dan nog net zonder olifanten en zwerfhonden. Bedenk je een seksshop naast een Islamitische slager (halal) en groentenboeren die hun waar op straat uitstallen. Bedenk langzaam rijdende BMWs met harde muziek en toeterende bussen die tussen de geparkeerde bestelbusjes proberen door de rijden. Bedenk je dat er zoveel verschillende culturen aanwezig zijn, dat de voertaal Nederlands is, omdat men elkaar anders niet begrijpt.

Leven in de Kanaalstraat is een ervaring op zich. Regelmatig ga ik 's avonds een hapje eten halen in één van de tientallen restaurantjes ("5 euro bij afhaal") en dan raak ik in gesprek met de meest interessante mensen. De Turkse pizzaboer vertelde me hoe hij zich voelde na alle ophef om de genocide in Armenië; een Palestijnse parapluverkoper vertrouwde me toe dat hij liever had dat de Hamas voor altijd zou verdwijnen. Alle bommen die vallen tijdens het 8 uur journaal worden hier in de straat harder gevoeld, omdat de daders en slachtoffers hier samen leven zonder problemen.

Zomaar een kiekje in de Kanaalstraat.
Ik nodig iedereen uit bij een bezoekje aan Utrecht ook eens achter het station te gaan kijken, precies tegenover het centrum, en zich te laten verrassen door de goede sfeer in mijn straat. Bij mij kun je een kopje koffie komen halen (tussen de twee groenteboeren met de groene luifels en boven de kapper) en je ervaringen vertellen. Ik hoop je snel eens te zien.

Jasper, i2i

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage