you're not lost, you found us

find more of us at www.inspired2inspire.nl

09 februari 2007

Kleine beetjes helpen

Het lijkt wel of i2i een beetje op z'n gat ligt, maar niets is minder waar. Of nou ja... misschien de laatste weekjes wel eventjes, maar niet voor altijd;) Ik heb in ieder geval nieuwe moed en veel inspiratie opgedaan op reis en daar zal ik de komende tijd af en toe wat over schrijven, beginnend bij vandaag!

Vandaag viel me weer op hoe winkeliers hier zonder te vragen soms een paar cent meer rekenen voor wat je koopt. "Contante betalingen worden hier afgerond" heet dat. In principe kost je het geen cent meer, zeggen ze. In Peru vragen kassa meisjes in de supermarkt of ze je bedrag af mogen ronden op 10 centimos (2,5 cent). Het verschil gaat niet in de zak van de winkelier (zoals hier) maar naar een goed doel. Bij iedere contante betaling wordt hierdoor tussen de 0 en 9 centimos gebruikt om de wereld ietsje beter te maken.

Dat lijkt niet veel, maar bedenk je eens in hoeveel contante transacties er per dag gedaan worden. Als in Nederland alle contante betalingen op de 5 cent naar boven afgerond zouden worden en dit verschil naar een goed doel zou gaan, dan zou dat per jaar miljoenen opleveren. Daar kun je best iets leuks mee doen, zonder dat het iemand ooit iets kost waar ze niet zelf achter staan. Wil de klant niet dat hij bijdraagt, dan wordt het bedrag gewoon eerlijk afgerond en betaalt of ontvangt de supermarkt het verschil. In Peru werkt het... waarom hier niet?

Jasper, i2i

4 reacties:

Blogger Kev zei...

Het is een mooi initiatief, ahoewel ik me afvraag of het hier gaat lukken. Nederlanders kunnen vaak om de kleinste dingen, ontzettend lang zeiken.

Maar wellicht een serieus brief sturen naar alle grote supermarktketens?

3:33 p.m.

 
Anonymous Anoniem zei...

Misschien een mooi initiatief om het vooroordeel over de gierigheid waar Nederlanders in principe bekend om staan aan de tand te voelen ;)

Lijkt me in ieder geval zeker mogelijk en iets dat uitgevoerd zou moeten worden!

12:32 a.m.

 
Blogger Karinagoo zei...

ken je deze al:

http://www.hetnieuwedoneren.nl

4:20 p.m.

 
Blogger ABC zei...

Nee, die kende ik nog niet, maar die vind ik wel interessant! Ik had het nog nooit gezien, maar eerlijk gezegd let ik ook niet zo op die kaartjes:)

Bedankt voor de tip!

2:38 p.m.

 

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage