you're not lost, you found us

find more of us at www.inspired2inspire.nl

25 oktober 2006

Nostalgie

"Close your mind and waste some time, if you have to."
- John Mayer; Love Soon.

Eigenlijk pleit ik er over het algemeen voor niet te lang stil te staan bij dat wat is geweest en meer stil te staan bij het nu en daarnaast misschien een blik te werpen op wat nog komen gaat. Je leeft tot slot nu en elk moment kan maar één keer ècht geleefd en gevuld worden. Daarom, denk ik, is het belangrijk elk moment bewust in het leven te staan. Kijk eens om je heen, denk eens na en besef je eens hoe gelukkig je jezelf misschien wel niet mag prijzen. Elk moment loopt - voor je er erg in hebt - over in het volgende, dus je kunt er maar beter van genieten!

Maar soms, soms is het fijn even terug te kijken, dat moet ik toegeven. Te denken aan hoe het ‘toen’ (gisteren, vorige week, jaren geleden of slechts een paar minuten terug) was en juist dáár even bij stil te staan. Want ook van de reeds voorbijgegane momenten kun je natuurlijk hebben genoten en die momenten zijn er om onthouden te worden en mee te nemen naar de toekomst.

"I've tried so hard to remember what it is that I forgot."
- Eagle Eye Cherry; Worried Eyes.

Het fijne is dat je zelf kunt bepalen waar je (wel of niet) aan wilt denken, wat je opnieuw voor je wil zien en weer wilt beleven. Het kan gaan om iets wat je zag (je mooie buurvrouw), hoorde (denk aan het reeds genoemde ‘muziek’), las (een smsje van die ene die je al zo lang niet sprak), voelde (het altijd inspirerende verschijnsel liefde). Dat heb je allemaal zelf in de hand. Heerlijk, niet?

nos•tal•gie (de ~ (v.))
1. verlangen naar dat wat geweest is

Zolang je deze dingen maar vaak genoeg herhaalt, blijven ze je vanzelf wel permanent bij. Op deze manier kun je je geheugen tot op zekere hoogte controleren en vullen met positieve herinneringen, waar je 'later' (straks, morgen of pas over een hele tijd) met een glimlach op terug kunt kijken.

"Those who cannot remember the past are condemned to repeat it."
- George Santayana.

Zo begon ik vorig jaar aan een dagboek; sinds begin dit jaar ook digitaal, in de vorm van een weblog. Hier schreef én schrijf ik wat ik zoal meemaak, doe, denk en voel. Natuurlijk niet altijd alleen maar vreugde en geluk, maar - zoals ik John Legend net hoor zingen op zijn nieuwe single ‘Save Room’ - “don't be afraid of a little bit of pain, pleasure is on the other side.

Als ik soms m’n oude dagboek erbij pak en lees hoe ik over toen vervelende zaken dacht, vraag ik me nu af hoe ik me daar destijds zo druk over heb kunnen maken! Echt een verspilling van m’n geheugen èn het papier. Daarom, schiet me nu te binnen, is het misschien een idee een variant te maken op dit bekende ouderwetse dagboek, in de vorm van een positief-boek..

schrijf en lees terug
Save room” voor positieve gedachten, in je hoofd èn in het boek.

Roos, i2i

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage