you're not lost, you found us

find more of us at www.inspired2inspire.nl

21 oktober 2006

Sexy Energie

Op 17 oktober veranderde Greenpeace in samenwerking met enkele andere milieuorganisaties het beroemdste stukje Amsterdam van Red in Green Light District. De actie is onderdeel het ambitieuse doel om Nederlanders te motiveren één miljoen spaarlampen in te draaien. Of het gaat lukken met dit soort creatieve stunts is nog maar de vraag, want Duurzame Energie heeft nogal een imagoprobleem. Ook de nieuwste promotiecampagnes voor duurzaam energiegebruik hebben weer een betuttelend karakter; dezelfde boodschap in een iets hipper jasje; dezelfde boodschap waar mensen al jaren niet naar luisteren.

Green Light District in Amsterdam
De meeste nieuwe 'doe je deur dicht als de verwarming aanstaat' campagnes van de overheid zijn niet meer van deze tijd. Maatschappelijk verantwoord bezig zijn, is niet meer het exclusieve terrein van de geitenwollensokken types. Het hippe merk Kuyici maakt geen wollen sokken, maar moderne, verantwoorde kleding en Nike - met zijn Right to Play en Ninemillion.org - net zo min. Maatschappelijke verantwoordelijkheid en duurzaam energiegebruik zijn hip. De deur achter je dicht doen of de thermostaat een paar graden lager zetten, is niet langer voor de zuinige jaren-50 types, maar iets hips voor iedereen.

Gisteren bezocht ik het Ministerie van Buitenlandse Zaken in verband met een uitdaging die een paar jongeren het ministerie gaan voorleggen wat betreft duurzaam energiegebruik. Het project is een initiatief van de Nationale Jeugdraad en de bedoeling is dat we volgende week donderdag het ministerie gaan doorlichten op energiegebruik. Na gesprekken met ambtenaren, schoonmakers, bewaking en iedereen die verder in het gebouw rondloopt, gaan we een aanbeveling schrijven om het ministerie beter te laten omgaan met energie. Als ze dit lukt binnen drie maanden, verdienen ze een taart. Zo niet, dan eten wij taart op hun kosten.

Het probleem dat we vermoeden te ontdekken, is een probleem van communicatie en promotie: de meeste ambtenaren zullen weten dat ze duurzamer met energie moeten en kunnen omspringen, maar dit niet kunnen vertalen naar hun persoonlijke situatie. Onze uitdaging wordt dan: hoe maak je duurzaam energiegebruik 'sexy' bij ambtenaren? Wellicht kunnen we Georgina Verbaan vragen, maar zij heeft haar beste tijd ook wel gehad en bovendien zouden haar politieke ambities wel eens kunnen botsen met de leden van andere partijen op het ministerie. Er moeten betere manieren zijn om Duurzame Energie hot te maken...

De zoektocht naar het antwoord op deze vraag staat niet op zichzelf. De discussie over het sexy maken van Duurzame Energie heb ik de afgelopen weken al vaker gevoerd. Binnen het burgerinitiatief Visie21 is 100% groene energie in 2021 één van de gewaagde doelen; de techniek is er, alleen moeten mensen het nog gaan gebruiken. Hoe verkopen we dit? Ik weet het nog niet, maar daarvoor is Inspired to Inspire ook.

Ben je geïnteresseerd in dit vraagstuk of geloof je ook dat Duurzame Energie sexy gemaakt kan worden? Laat ons je mening horen, geef je tips en wij kunnen dit terugkoppelen aan de verschillende initiatieven die hier genoemd zijn. Heb je zelf zin om hier actief mee aan de slag te gaan, dan kan dat natuurlijk ook. Als jij kunt bedenken hoe we van Duurzame Energy, Sexy Energie kunnen maken, dan zijn niet alleen nu duizenden mensen je dankbaar, maar ook de toekomstige generaties zullen aan je terugdenken. Inspire us...

Jasper, i2i

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage